Vlamousse is een jong en onfris cabaretduo (ze zweten gewoon snel) dat bestaat uit Maya van As en Brigitte van Bakel. Beide als solist afgestudeerd aan de Koningstheateracademie te Den Bosch vinden zij elkaar twee jaar later, in mei 2018, als duo. Gewapend met een gezamenlijke passie voor het klein menselijk leed maken ze hun eerst halfuur durende voorstelling Saampies waarmee ze zichzelf januari 2019 in het Leids Cabaret Festivalstorten. Hier winnen ze de Studentenjuryprijs. Later zou men zeggen dat ze bij de uitreiking van die prijs het podium op stormden ‘alsof ze verdomme de Nobelprijs voor de Vrede hadden gewonnen’.

De nasleep van de prijs brengt Vlamousse langs optredens op theaterfestivals, studentenintroductieweken, museum nachten, huiskamerfestivals,feministische bijeenkomsten en ga zo maar door. Ondertussen ontwikkelen ze Saampies hard door tot een avondvullende voorstelling die in oktober 2020 in première zal gaan. #spannonnnndddd

Brigitte van Bakel (1987) studeerde in 2017 af aan de Koningstheateracademie te Den Bosch. In haar afstudeervoorstelling ‘De stille migrant’ die zij schreef en uitvoerde onder regie van Minou Bosua en Ingrid Wender ging zij, als dubbelbloed, op zoek naar haar Kaapverdiaanse identiteit en wist ze op een bijzondere manier haar persoonlijke verhaal te verbinden met de zoektocht van het Kaapverdiaanse volk naar hun identiteit.
 
Na haar afstuderen schreef en speelde zij mee in Club Cabaret, ’ een interactieve voorstelling en grootschalig onderzoek naar humor en maatschappelijk engagement onder jonge makers  in deze tijd. Met deze voorstelling tourden zij langs verschillende theaters in Nederland en Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika waar de verharding in discussies over racisme en feminisme velen malen voelbaarder is nog dan in Nederland ontstond een grote urgentie om dit soort hete hangijzers op een humoristische, schaamteloos persoonlijke wijze, bespreekbaar te maken. 

Maya van As (1990) (een millennial dus) studeerde in 2016 af aan de Koningstheateracademie in Den Bosch met haar voorstelling ‘Ik wil het er niet over hebben’. Na haar afstuderen werd ze gevraagd als regisseur en improvisatiedocent van het Voorbereidend Jaar op de KTA en ontmoette ze daar Wouter van de Waterbeemd. Een jongen met een autistische spectrum stoornis van wie ze sinds 2017 acht uur in de week persoonlijk begeleider is en met wie ze cabaret maakt wat hij speelt en zij regisseert. Naast Wouter regisseerde ze Anouk Kragtwijk, Eveline van Rijswijk en deed ze de eindregie van de afstudeervoorstelling van Brigitte van Bakel. Van As speelde solo een huiskamertour met Maarten van den Berg, op het Café Theater Festival in Utrecht, de Vrouwen met Ballen avond in de Utrechtse Schouwburg en ga zo maar door, maar ze werd er niet gelukkig van. In 2018 bundelde zij de krachten met Brigitte en sindsdien is ze een dolgelukkige helft van het duo Vlamousse. 

Naast haar theaterwerkzaamheden als cabaretier, improvisatiedocent, actrice in Hufterproef en regisseur, is Maya ook de founding mother van de striptekeningen van Poezewoepers.

Brigitte van Bakel (1987) studeerde in 2017 af aan de Koningstheateracademie te Den Bosch. In haar afstudeervoorstelling ‘De stille migrant’ die zij schreef en uitvoerde onder regie van Minou Bosua en Ingrid Wender ging zij, als dubbelbloed, op zoek naar haar Kaapverdiaanse identiteit en wist ze op een bijzondere manier haar persoonlijke verhaal te verbinden met de zoektocht van het Kaapverdiaanse volk naar hun identiteit.
 
Na haar afstuderen schreef en speelde zij mee in Club Cabaret, ’ een interactieve voorstelling en grootschalig onderzoek naar humor en maatschappelijk engagement onder jonge makers  in deze tijd. Met deze voorstelling tourden zij langs verschillende theaters in Nederland en Zuid-Afrika. In Zuid-Afrika waar de verharding in discussies over racisme en feminisme velen malen voelbaarder is nog dan in Nederland ontstond een grote urgentie om dit soort hete hangijzers op een humoristische, schaamteloos persoonlijke wijze, bespreekbaar te maken. 

Maya van As (1990) (een millennial dus) studeerde in 2016 af aan de Koningstheateracademie in Den Bosch met haar voorstelling ‘Ik wil het er niet over hebben’. Na haar afstuderen werd ze gevraagd als regisseur en improvisatiedocent van het Voorbereidend Jaar op de KTA en ontmoette ze daar Wouter van de Waterbeemd. Een jongen met een autistische spectrum stoornis van wie ze sinds 2017 acht uur in de week persoonlijk begeleider is en met wie ze cabaret maakt wat hij speelt en zij regisseert. Naast Wouter regisseerde ze Anouk Kragtwijk, Eveline van Rijswijk en deed ze de eindregie van de afstudeervoorstelling van Brigitte van Bakel. Van As speelde solo een huiskamertour met Maarten van den Berg, op het Café Theater Festival in Utrecht, de Vrouwen met Ballen avond in de Utrechtse Schouwburg en ga zo maar door, maar ze werd er niet gelukkig van. In 2018 bundelde zij de krachten met Brigitte en sindsdien is ze een dolgelukkige helft van het duo Vlamousse. 

Naast haar theaterwerkzaamheden als cabaretier, improvisatiedocent, actrice in Hufterproef en regisseur, is Maya ook de founding mother van de striptekeningen van Poezewoepers.